Jag läser en artikel om att det sedan nyåret införts en ny lag i Frankrike som ger de anställda rätt att strunta i att svara på mail som kommer utanför arbetstid. Rätt att vara onåbara helt enkelt. En del arbetsgivare går längre än så. Michelin går ut med varning plus kallar till samtal för anställda som de anser vara uppkopplade för mycket utanför arbetstid.
Företaget Orange ger till och med de anställda ok till att koppla bort sig under arbetsdagen om de vill ha arbetsro. Javisst, kanske ett sätt att minska stressen. Dock tror jag att det behöver kompletteras med att fundera över vilken mailkultur vi har på våra arbetsplatser. Hur ska människor klara att hantera alla dessa mail? Det plingar i inkorgen fortare än en del hinner öppna dem. Allt är självklart inte relevant för mottagaren (kanske tom huvuddelen) men varje mail kräver ändå en stund av arbetstiden oavsett innehåll.
Idag ringer nästan inga telefoner på våra arbetsplatser. Vi är istället mailbombade. Få reflekterar över om alla de har på sändlistan verkligen behöver mailet för att göra sitt jobb bättre. Hellre några extra på listan än att ta bort någon och gärna kopia till ett gäng också, så verkar resonemanget gå. Ett sätt för en del att avhända sig ansvaret? "Det har du fått ett mail om"
Att maila så många hade inte det varit som att kalla in hela kontoret till telefonmöte så fort jag vill en enskild eller ett par personer något? Vem hade ens kommit på tanken?
Jag tar och ringer kollegan nästa gång.
Publicerat: 2017-01-29