Att navigera som ledare


Att vara chef, ledare  är som att navigera och vara ute med båt.

Du måste ta ut kursen, ha koll på vart Du ska för att ta Dig dit Du vill och för att inte gå på grund. Ibland är det hårt väder och vågorna gör att båten kränger, ibland är det helt stilla och båten flyger fram genom vattnet utan minsta bekymmer.

Det gäller att ha koll på andra båtar, det finns tex regler för vilken sida man kör om varandra. Alla kan inte, eller respekterar inte reglerna men Du är alltid skyldig att undvika en kollision om Du kan det, oavsett vem som har rätten på sin sida. Är olyckan framme finns flytväst och livboj. Om någon behöver hjälp att lägga till i en hamn finns det alltid någon som tar emot tampen och hjälper Dig iland.

S_120_80_dsc-0045

Vissa dagar går Du på grund och båten tar in vatten. Det gäller att täta läckan innan Du sjunker och få skutan att fortsätta färden. Skicka upp ett nödbloss om Du behöver. Det är bättre än att båten går till botten.

Om Du känner att Du står ensam kvar på båten - ta Dig en funderare, är den här båten värd att jag offrar mitt liv eller ska jag ta livbåten och byta skuta?

Min erfarenhet under nästan 20 år som chef har lärt mig mycket om navigation i olika företag, både när det blåser upp och i tider av stilltje, då båten knappt tar sig framåt. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter. Hör av Dig så tar vi en diskussion om var Er skuta är på väg och vilka farvatten som är de bästa att ta sikte på.

Meningen med en båtresa är att Du ska njuta på färden! Om tjugo år kommer du vara mer besviken över sakerna du inte gjorde än de du gjorde. Så kasta loss. Segla ut från den säkra hamnen. Fånga vindarna i dina segel.

Publicerat: 2015-07-04